Čo sú
Referenčné
rámce?
Vaše nové CV pre digitálne
a zelené zručnosti




Referenčné rámce pre digitálne a zelené zručnosti predstavujú systém škálovania, ktorý pomáha zamestnávateľom definovať a merať úroveň zručností zamestnancov v oblasti digitalizácie a udržateľnosti. Podobne ako pri jazykových zručnostiach, tieto rámce sú rozdelené do úrovní od A1 po C1, kde A1 označuje úplne nesamostatného zamestnanca a C1 expertného zamestnanca, ktorý prináša inovatívne riešenia.
Úrovne zručností – referenčné profily v praxi
Každý referenčný rámec je rozdelený do jednotlivých úrovní zručností, ktoré odrážajú rôzne stupne odbornosti v digitálnych alebo zelených kompetenciách. Tieto úrovne predstavujú konkrétne profily schopností pracovníkov – od začiatočníkov až po expertov.
A1
A1.1 Úplný začiatočník
dokáže s pomocou a na základe jasných inštrukcií vykonávať jednoduché pracovné činnosti.
Respondent na úrovni A1.1 dokáže vykonávať veľmi jednoduché pracovné činnosti krátkodobého charakteru na základe jasne a veľmi jednoducho formulovaných pokynov. Úlohy plní postupne, pričom pri identifikovaní a oprave chýb potrebuje intenzívnu podporu iného zamestnanca. Orientuje sa len v známych situáciách a v nových alebo zložitejších situáciách bude potrebovať pomoc.
PRÍKLAD
🔹 Digitálne zručnosti
Respondent podľa presnej a veľmi jednoducho formulovanej inštrukcie alebo konkrétneho postupu, ktorý obsahuje len niekoľko krokov, vyhľadáva jednoduché údaje a informácie. Následne ich zaznamenáva podľa presne stanoveného postupu, ktorý si môže kedykoľvek pripomenúť.
🔹 Zelené zručnosti
Respondent podľa presnej a veľmi jednoducho formulovanej inštrukcie alebo konkrétneho postupu, ktorý obsahuje veľmi malý počet krokov, rozpozná, ktoré bežné pracovné činnosti majú vplyv na udržateľnosť.
A1.2 Mierne pokročilý začiatočník
dokáže na základe inštrukcií pochopiť rutinné pracovné činnosti a s pomocou postupovať podľa jednoduchého zadania.
Respondent na úrovni A1.2 dokáže plniť veľmi jednoduché rutinné pracovné činnosti na základe naučeného konkrétneho pracovného postupu. Vykonáva pracovné činnosti podľa jednoducho formulovaného zadania, pričom pri ich riešení stále potrebuje pomoc. Ani na tejto úrovni ešte respondent nedokáže samostatne identifikovať chyby a pri ich odstraňovaní bude stále potrebovať vyššiu mieru podpory.
PRÍKLAD
🔹 Digitálne zručnosti
Respondent podľa inštrukcie, ktorá môže mať charakter jednoduchého pokynu alebo postupu, dokáže spracovať základné údaje a informácie v jednoduchom formáte. Vykonáva činnosti, ktoré si vyžadujú aspoň minimálnu úroveň porozumenia daným údajom a informáciám, ako napríklad spracovanie základných údajov a informácií do predpripravených tabuliek.
🔹 Zelené zručnosti
Respondent podľa inštrukcie, ktorá môže mať charakter jednoduchého pokynu alebo postupu, dokáže porozumieť základným údajom a informáciám, ktoré majú priamy vplyv na udržateľnosť, ako napríklad označenia chemických čistiacich prostriedkov, označenia vozidiel a dokáže s týmito informáciami pracovať pri plnení pracovných úloh.
A2
A2.1 Mierne pokročilý začiatočník
dokáže vykonávať rutinné činnosti a pri riešení nových problémov potrebuje pomoc.
Úroveň A2.1 je úrovňou jednoduchých rutinných činností. Respondent na tejto úrovni začína byť mierne samostatný v rutinných činnostiach, čo znamená, že dokáže plniť rutinné pracovné úlohy, a ak sa pri riešení týchto pracovných úloh objaví problém, s ktorým sa už častejšie stretával, dokáže ho sám odstrániť. Naopak, pri riešení málo frekventovaných alebo nových problémov potrebuje pomoc. Tento respondent by mal byť schopný po upozornení samostatne odstrániť jednoduché chyby, pri ostatných chybách však stále bude potrebovať pomoc.
PRÍKLAD
🔹 Digitálne zručnosti
Respondent na základe presne vysvetleného postupu dokáže vyhľadávať určité typy údajov a spracovať ich. Dokáže postupovať na základe naučených rutinných postupov, ktoré je schopný opakovane uplatňovať pri plnení zadaných úloh.
🔹 Zelené zručnosti
Respondent dokáže porozumieť explicitným informáciám v krátkych jednoduchých textoch, na tejto úrovni ide hlavne o rôzne oběžníky, oznámy alebo nariadenia súvisiace so zelenou transformáciou, ktoré sa týkajú rutinných pracovných postupov alebo správania sa na pracovisku.
A2.2 Pokročilý začiatočník
pri riešení jednoduchých problémov v rutinných činnostiach využíva základné vedomosti a zručnosti, po upozornení dokáže identifikovať niektoré chyby a samostatne si ich opraví.
Úroveň A2.2 je úrovňou rutinných činností. Respondent na tejto úrovni je už mierne samostatný a pri riešení rutinných pracovných úloh alebo problémov začína uplatňovať už nadobudnuté vedomosti a zručnosti. Stále potrebuje určitú mieru usmernenia pri riešení úloh, napríklad je nutné ho upozorniť na chyby, pričom po upozornení dokáže niektoré chyby samostatne odstrániť.
PRÍKLAD
🔹 Digitálne zručnosti
Respondent pri riešení pracovných úloh alebo rutinných problémov začína uplatňovať nadobudnuté vedomosti a zručnosti, na základe ktorých si už dokáže, aj keď zatiaľ len v rutinných pracovných činnostiach, zvoliť vhodné digitálne nástroje a naučené postupy na zber, spracovanie a formátovanie dát.
🔹 Zelené zručnosti
Respondent dokáže porozumieť explicitným informáciám v krátkych textoch, schémach a grafoch, pričom tieto informácie dokáže uplatniť, resp. využiť pri riešení pracovných úloh alebo rutinných problémov a taktiež sa dokáže rozhodnúť pre environmentálne prijateľné správanie v rutinných pracovných činnostiach.
B1
B1.1 Samostatný používateľ – mierne pokročilý
vo väčšine situácií samostatne koná, analyticky myslí a aplikuje nadobudnuté schopnosti.
Úroveň B1.1 je úrovňou jednoduchej analýzy. Ide o prvú úroveň, kedy respondent dokáže samostatne konať bez nutnosti väčšieho usmernenia. Respondent na tejto úrovni dokáže v digitálnej a environmentálnej oblasti samostatne plniť väčšinu pracovných úloh, analyzovať jednotlivé pracovné problémy a aplikovať v pracovných situáciách nadobudnuté schopnosti. Pri plnení úloh sa občas môžu vyskytnúť chyby, ale pri opätovnej kontrole ich respondent dokáže identifikovať a väčšinu z nich dokáže samostatne odstrániť.
PRÍKLAD
🔹 Digitálne zručnosti
Respondent dokáže samostatne vyhľadávať rôznorodé údaje a informácie, pričom pri ich spracovaní dokáže samostatne využívať základné funkcie relevantného digitálneho nástroja.
🔹 Zelené zručnosti
Respondent dokáže samostatne posúdiť a spracovať rôzne texty, ako aj schémy, grafy a tabuľky, pričom pri tejto činnosti berie do úvahy aj platnú legislatívu v oblasti životného prostredia.
B1.2 Samostatný používateľ – pokročilý
samostatne koná, chápe súvislosti a na základe analýzy rutinných problémov rozpozná vhodné riešenia.
Úroveň B1.2 je úrovňou komplexnej analýzy. Respondent sa na tejto úrovni dokáže na základe analýzy rutinných problémov samostatne rozhodnúť pre vhodný spôsob riešenia danej úlohy alebo problému.
PRÍKLAD
🔹 Digitálne zručnosti
Dokáže s využitím vhodného digitálneho nástroja analyzovať a kategorizovať rôznorodé údaje a informácie a spracovávať ich v štruktúrovanej forme.
🔹 Zelené zručnosti
Dokáže samostatne analyzovať modely pracovných procesov, posúdiť ich hospodársky a environmentálny vplyv a rozhodnúť sa pre najvhodnejšiu alternatívu.
B2
B2.1 Skúsený používateľ – mierne pokročilý
samostatne plní zadané úlohy, prináša nové riešenia a dokáže argumentovať pri riešení komplexných problémov.
Úroveň B2.1 je úroveň jednoduchej argumentácie a úplnej samostatnosti. Respondent na tejto úrovni samostatne plní dlhodobé pracovné úlohy a dokáže prinášať nové riešenia komplexných problémov, ktoré vie podložiť argumentmi.
PRÍKLAD
🔹 Digitálne zručnosti
Respondent dokáže uplatňovať rôzne stratégie vyhľadávania a filtrovania digitálneho obsahu. Taktiež dokáže uplatniť viaceré hľadiská pri analyzovaní, kategorizovaní a hodnotení dát.
🔹 Zelené zručnosti
Respondent dokáže z rôznych hľadísk samostatne analyzovať názory, argumenty ako aj očakávania v kontexte zelenej transformácie, pričom dokáže brať ohľad napríklad na platnú legislatívu, transformačné náklady a benefity.
B2.2 Skúsený používateľ – pokročilý
samostatne formuluje a zadáva pracovné úlohy, prináša nové riešenia a dokáže ich realizovať.
Úroveň B2.2 je úrovňou komplexnej analýzy a argumentácie. Zamestnanec na tejto úrovni na základe komplexnej analýzy inovuje pracovné postupy a navrhuje nové riešenia, ktoré dokáže podložiť argumentmi.
PRÍKLAD
🔹 Digitálne zručnosti
Respondent dokáže úplne samostatne plnohodnotne a efektívne využívať pokročilé funkcie digitálnych nástrojov na správu a organizáciu informácií.
🔹 Zelené zručnosti
Respondent dokáže úplne samostatne konať v záujme globálnej udržateľnosti, ako aj obhájiť svoje rozhodnutia vzhľadom na platnú legislatívu a transformačné náklady a benefity.
Referenčné rámce sú dostupné širokej verejnosti, avšak ich používanie podlieha všeobecným licenčným podmienkam.
V prípade záujmu o bližšie informácie nás prosím kontaktujte pomocou nižšie uvedeného formulára.
Kontaktný formulár
Prečo sú
Referenčné rámce dôležité
Jednoduché
hodnotenie zručností
Umožňujú ľahko identifikovať úroveň digitálnych a zelených zručností zamestnancov a zistiť, ktoré oblasti potrebujú zlepšenie.
Cielené
školenia a rozvoj
Pomáhajú pripraviť školenia a rozvojové programy presne podľa potrieb zamestnancov.
Zvýšenie efektivity a konkurencieschopnosti
Zamestnanci so správnymi zručnosťami dokážu efektívnejšie pracovať, optimalizovať procesy a prispievať k udržateľným a inovatívnym praktikám.
144 subjektov z podnikateľského prostredia, štátnych, verejných a vzdelávacích inštitúcií, zväzov a ďalších partnerov projektu prijalo výstup reflektujúci logiku referenčných rámcov pre rozvoj digitálnych a zelených zručností.
Príprava na nové
spôsoby práce

Zamestnancov je potrebné pripraviť na prechod na nové spôsoby práce prostredníctvom efektívneho procesu zvyšovania kvalifikácie. To je jediná cesta ako riešiť nárast automatizácie a digitalizácie, ktorý je na Slovensku najakútnejší problém spomedzi krajín OECD.
Investícia do rozvoja zelených a digitálnych zručností zamestnancov nie je len potrebou, ale aj príležitosťou na udržanie konkurencieschopnosti na globálnom trhu práce.
Digitálne zručnosti
- ► Spracovanie dát a práca s informáciamiSchopnosť čítať, analyzovať a interpretovať digitálne údaje.
- ► Kybernetická bezpečnosťOchrana digitálnych údajov a zariadení pred hrozbami.
- ► Tvorba digitálneho obsahuSchopnosť vytvárať a spravovať digitálne obsahy, ako sú webové stránky, blogy, videá atď.
- ► Komunikácia a spoluprácaPoužívanie digitálnych nástrojov na efektívnu komunikáciu a spoluprácu v tíme.
- ► Stratégie riešenia problémovSchopnosť používať digitálne nástroje na riešenie problémov a optimalizáciu procesov.
Zelené zručnosti
- ► Riešenie problémov udržateľnostiSchopnosť identifikovať a riešiť environmentálne problémy vo firme.
- ► Vyhodnotenie environmentálnych rizík a prevenciaSchopnosť posúdiť riziká spojené s environmentálnymi vplyvmi a navrhnúť preventívne opatrenia.
- ► Spracovanie dát a práca s informáciamiSchopnosť pracovať s environmentálnymi údajmi na zlepšenie udržateľných postupov.
- ► Komunikácia a spoluprácaEfektívna komunikácia a spolupráca na environmentálnych projektoch.
Zručnosti zamestnanca
21. storočia
Digitálne a zelené zručnosti patria popri odborných, jazykových, komunikačných zručnostiach a finančnej gramotnosti medzi základné zručnosti zamestnanca 21. storočia. Rôzne pracovné pozície vyžadujú rôzne úrovne digitálnych a zelených zručností.
Cieľom Referenčných rámcov je zosúladiť zamestnávateľom očakávané digitálne a zelené zručnosti zamestnanca s reálnymi zručnosťami zamestnanca. Vedieť určiť ich úroveň a následne zručnosti zvýšiť, ak to pozícia vyžaduje.
Referenčné rámce teda definujú oblasti poznávania, myslenia a komunikácie a konania, ktoré sú nevyhnutné pre výkon práce na konkrétnej pozícii, a určujú, aké požiadavky má pracovná pozícia na mieru samostatnosti, riešenia problémov a inovácií v kontexte digitalizácie a udržateľnosti.
Referenčné rámce sa nezameriavajú na konkrétne znalosti IT programov, ale na štyri kľúčové oblasti.
- Poznávanie
- Myslenie
- Komunikácia
- Konanie
Prečítajte si prehľadovú štúdiu autorského kolektívu projektu Digitálna budúcnosť, ktorá vznikla ako reakcia na dynamické výzvy, ktorým Slovensko v súčasnosti čelí v oblasti digitalizácie a zelenej transformácie, známej aj ako „Dvojitá transformácia (Twin transformation)“. Dá vám prehľad o:
- Dvojitej transformácii v kontexte SK RIS3 2021+
- Medzinárodných rámcoch
- Medzinárodných prístupoch k digitálnym a zeleným zručnostiam
- Prístupoch k implementácii dvojitej transformácie v zahraničí
- Digitálnych a profesijných zručnostiach previazaných na SK RIS3 2021+ domény
Pri digitálnych zručnostiach popisujú schopnosť zamestnanca kriticky a efektívne vybrať a aplikovať digitálne technológie na pracovné úlohy. Uľahčiť a zrýchliť si prácu s použitím technológií. Pri zelených zručnostiach merajú schopnosť zamestnanca kriticky a efektívne identifikovať a riešiť pracovné problémy a procesy v kontexte udržateľnosti. V oboch prípadoch ide o schopnosť identifikovať problém, prijať riešenie, vedieť ho odkomunikovať aj vykonať.
Digitálne zručnosti nepopisujú úroveň nadobudnutých zručností pri konkrétnych programoch, t.j. nemerajú, či váš zamestnanec napríklad ovláda Excel na úrovni začiatočník, pokročilý alebo expert. Zelené zručnosti sa nezameriavajú na technické schopnosti, ale na prístup k udržateľnosti a environmentálnym otázkam. Ide o soft skills, schopnosť myslieť, komunikovať a konať.